Skip to content

Atomowy Autobus – Mobilne Laboratorium to jeden z ważniejszych projektów i największy realizowany przez Fundację FORUM ATOMOWE w latach 2010-2015.

Głównym celem projektu było dotarcie do lokalnych społeczności i przekazanie rzetelnych informacji nt. pokojowego wykorzystania energii jądrowej w kontekście programu budowy elektrowni jądrowej w Polsce. Fundacja FORUM ATOMOWE zrealizowała już sześć edycji projektu: w 2010, 2012, 2013, 2014 i 2015 (dwie edycje) roku. Wszystkie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Szczegóły dotyczące poszczególnych edycji projektu znajdują się poniżej.

- Sześć edycji Atomowego Autobusu w liczbach -
57
przystanków Atomowego Autobusu
~17000
osób odwiedzających wystawę
265
godzin realizowanych pokazów
131
wygłoszonych seminariów
~13700
przejechanych kilometrów

Atomowy Autobus – Mobilne Laboratorium” jest wiodącym elementem działalności Fundacji FORUM ATOMOWE, jako „kampanii edukacyjno-informacyjnej wprowadzonej w ruch”, polegającej na zaangażowaniu grupy około 15 wolontariuszy Fundacji. Projekt ma charakter ogólnopolski i skierowany jest do szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich. Atomowy Autobus odwiedzał także uczelnie wyższe czy inne instytucje, jak parki naukowo-technologiczne.

„Atomowy Autobus” to mobilne centrum informacyjne, wyposażone w szereg pomocy dydaktycznych – sprzęt audiowizualny, obiekty i urządzenia demonstracyjne oraz wystawa. W bezpośrednich rozmowach z odwiedzającymi stoisko informacyjno-edukacyjnego pracownicy Fundacji oferują nieodpłatną, obiektywną i jak najbardziej aktualną wiedzę m.in. w zakresie ochrony radiologicznej, istoty promieniotwórczości, stosowanych technologii budowy reaktorów i systemów zabezpieczeń oraz kosztów budowy przyszłej elektrowni jądrowej przy uwzględnieniu aspektów środowiskowych. W ramach projektu oprócz edukacyjnej wystawy prowadzone są prelekcje – seminaria skierowane do młodzieży szkolnej.

Zadaniem, jakie stawia sobie Zespół Fundacji, jest również docieranie z przekazem do mediów lokalnych. W trakcie każdej kampanii (edycji projektu) wykorzystane są narzędzia internetowego marketingu społecznościowego, aktualizowany jest na bieżąco dedykowany blog projektu zawierający relacje z kolejnych miejscowości. Uzupełniającym celem przedsięwzięcia Fundacji FORUM ATOMOWE jest pozyskiwanie i pogłębianie wiedzy na temat lokalnych uwarunkowań oraz postaw społecznych i stanu postrzegania energetyki przez mieszkańców, lokalnych liderów.

Zespół Fundacji zaangażowany w projekt, oprócz prezentacji oraz dystrybucji ulotek i broszur, mają możliwość przeprowadzania ciekawych pokazów i doświadczeń z zakresu fizyki jądrowej oraz ochrony radiologicznej, a także zademonstrowania działania typowej elektrowni jądrowej za pomocą specjalnie przygotowanych modeli i makiet.

1. edycja, 2010 rok

Zespół: Adrian Bujas, Michał Chmielewski, Krzysztof Chudobiński (kierowca), Krzysztof Ciupek, Jakub Danecki, Paweł Gościcki, Mira Grudzińska, Leon Kananowicz, Łukasz Koszuk (kierownik projektu), Mariusz Łuszcz, Ewa Micek, Monika Szymańska, Maciej Moszczyński, Kamil Patynowski, Aneta Serjant, Wiktor Szymiec, Maciej Zarzycki oraz Piotr Jasiukiewicz, Wojciech Ratajczak (studenci Wrocławskiej Szkoły Filmowej Mastershot)

W SKRÓCIE
  • Pierwsza edycja odbyła się w dniach 25 listopada – 11 grudnia 2010 roku i była skierowana do studentów w największych ośrodkach akademickich w Polsce.
  • Patronem honorowym projektu był Minister Gospodarki oraz Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Patronat merytoryczny objęli: Instytut Energii Atomowej POLATOM oraz Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej. Partnerem akcji było Stowarzyszenie Forum Młodych Dyplomatów, Studencka Telewizja Internetowa TVPW, firma Mikrolab oraz POLON-EKOLAB, a także Stowarzyszenie Elektryków Polskich. Akcję informacyjną wspierała PGE Energia Jądrowa S.A.
  • Projekt realizowany był także w partnerstwie z Wrocławską Szkołą Filmową Mastershot, której studenci zgromadzili materiał audiowizualny. Zgodnie z założeniami powstanie film dokumentalny, poruszający kwestie postaw wobec tematyki energetyki jądrowej (planowana realizacja – styczeń/luty 2011).
TRASA ATOMOWEGO AUTOBUSU
WIZUALIZACJA ATOMOWEGO AUTOBUSU
RELACJA Z TRASY

Wielotygodniowe przygotowania ekipy Fundacji FORUM ATOMOWE wreszcie doczekały się finału w postaci inauguracji w „starym BUW-e” przy Krakowskim Przedmieściu. Pierwszych gości, o godzinie 11.00 przywitał krótkim przemówieniem prezes Fundacji FORUM ATOMOWE, Łukasz Koszuk. Oprócz podsumowania ostatniego gorącego okresu, prezes podziękował wszystkim, którzy pomogli w urzeczywistnieniu pomysłu krzewienia wiedzy o energii jądrowej na terenie 12 ośrodków akademickich w Polsce.

Zainteresowanie studenckiej braci UW naszymi stoiskami było naprawdę duże. Wolontariusze fundacji z zaangażowaniem i niestrudzenie tłumaczyli wszystkim zainteresowanym różnorodne zagadnienia i prezentowali doświadczenia z dziedzin: ochrony radiologicznej, promieniotwórczości i ściśle energetyki jądrowej. Oczywiście najwięcej zainteresowania wzbudził model elektrowni jądrowej, przygotowany specjalnie dla naszej fundacji. Męska część odwiedzających była szczególnie zaaferowana makietą z kolejką elektryczną w roli głównej. Cóż, każdy w dzieciństwie uwielbiał tego typu zabawki. Sama makieta obrazowała, jakie potężne ilości węgla są potrzebne do obsługi elektrowni węglowych i jak ekonomicznie i ekologicznie zarazem, na tym tle wypada energetyka jądrowa.

W niedzielę 28 listopada późnym wieczorem wyruszyliśmy w trasę. Pierwszym odwiedzonym miastem był Toruń, a następnie Koszalin. Tu zaskoczyła nas po raz pierwszy liczba osób, które przybyły na seminaria. Rektor Politechniki zarządził zmianę sali na największą aulę, która zapełniła się całkowicie – przybyło ok. 300 osób!

We Wrocławiu mobilne laboratorium stanęło nieopodal Odry w budynku Zintegrowanego Centrum Studenckiego na ul. Wybrzeże Wyspiańskiego 23-25. W tym samym budynku „rozgościli się” przeciwnicy energetyki jądrowej reprezentowani przez fundację EKO – UNIA. Mieliśmy okazję porozmawiać z naszymi oponentami, szczególnie interesująca była polemika z Radosławem Gawlikiem wiceministrem w rządzie Jerzego Buzka i prezesem fundacji EKO – UNIA. Rozmowa mimo zasadniczych przeciwieństw dzielących nasze stanowiska przebiegała w kulturalny i spokojny sposób.

Kraków okazał się nieformalnym zwycięzcą wśród miast, w kategorii: „największa liczba odwiedzających”. Wprawdzie nie narzekaliśmy na frekwencję na naszych stoiskach, jednak to, co spotkało nas w Grodzie Kraka, przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Nasi wolontariusze nie mieli chwili wytchnienia i nieustannie wyjaśniali wszelkie zawiłości związane z energetyką jądrową. Praktycznie przez całe sześć godzin przez naszą „bazę” przewijały się tabuny młodych ludzi, żądnych „energetycznej” wiedzy. Wizyta na UJ, to także największa jak do tej pory liczba seminariów wygłaszanych przez naszych wolontariuszy (6 wykładów). W Krakowie przedstawiciele Inicjatywy Antynuklearnej rozdawali ulotki – okazało się, ż był to dwóch panów – Białorusinów, którzy podawali się za ofiary Czarnobyla, a tak naprawdę protestowali przeciwko polityce Łukaszenki, który im ten status i wszelkie przywileje z tym związane odebrał. Przedstawili się też jako organizacja anarchistyczna.

Ostatnim przystankiem na trasie autobusu była Politechnika Gdańska. Na sam koniec naszej podróży mieliśmy okazję spotkać przeciwników energetyki jądrowej z Inicjatywy Antynuklearnej, którzy niestety byli bardziej agresywni niż przedstawiciele tej organizacji w Krakowie. Wizyta w Gdańsku okazała się trafionym pomysłem. Ze względu na fakt, że Pomorze jest wysoce prawdopodobną lokalizacją elektrowni jądrowej, odwiedziło nas wielu gości z i spoza politechniki: mieszkańców Gdańska z rodzinami, dziennikarzy i innych osób zainteresowanych planami powstania elektrowni jądrowej na Pomorzu. Przeciwnicy po wkroczeniu na nasze stoisko uniemożliwili nam pracę do tego stopnia, że zmuszeni byliśmy wezwać ochronę. Doszło do szarpaniny, ale po pewnym czasie uspokoili się.

Przy okazji naszej ekspozycji na Politechnice Gdańskiej odbył się także panel dyskusyjny: „Elektrownia jądrowa – co oznacza dla mieszkańców Pomorza?” Panel został zorganizowany przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną Sp. z o. o i Gdański Park Naukowo-Technologiczny. Fundację podczas panelu reprezentował Łukasz Koszuk, prezes Fundacji FORUM ATOMOWE. Panel był dla nas okazją do podsumowania projektu „Atomowy Autobus – Mobilne laboratorium”.

MULTIMEDIA
2. edycja, 2012 rok

Zespół: Dariusz Aksamit, Adrian Bujas, Michał Chmielewski, Krzysztof Chudobiński (kierowca), Krzysztof Ciupek, Jakub Danecki, Jacek Frost, Leon Kananowicz, Damian Karpiński, Łukasz Koszuk (kierownik projektu), Mariusz Łuszcz, Małgorzata Osińska, Jakub Ośko, Anna Przybyszewska, Kasper Rybak, Aleksandra Sikora, Sławomir Strzelec, Wiktor Szymiec

W SKRÓCIE
  • Druga edycja Atomowego Autobusu odbyła się w dniach 26 listopada – 5 grudnia 2012 roku.
  • Patronatem generalnym drugiej edycji projektu był Ministerstwo Gospodarki. Akcję informacyjną wspierają PGE Energia Jądrowa S.A., Areva, EDF, Ernst & Young, General Electric oraz Westinghouse. Patronat medialny objęli: Polskie Radio Program Czwarty, serwis PAP Nauka w Polsce,  czasopismo „Świat Nauki”, Wiedza i Życie” oraz  czasopismo studenckie InfoStudent.
  • Przygotowana została nowa wystawa poświęcona energii jądrowej i promieniotwórczości ATOMLAB, która rozwijana była w kolejnych edycjach projektu.
TRASA ATOMOWEGO AUTOBUSU
  • 26 listopada – WARSZAWA
    Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
  • 27 listopada – KRAKÓW
    Uniwersytet Jagielloński, Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej
  • 28 listopada – WROCŁAW
    Uniwersytet Wrocławski
  • 29 listopada – SZCZECIN
    Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania
  • 30 listopada – KOSZALIN
    Politechnika Koszalińska
  • 1 grudnia – GDAŃSK
    Gdański Park Naukowo-Technologiczny
  • 3 grudnia – PUCK
    I Liceum Ogólnokształcące im. S. Żeromskiego
  • 3 grudnia – CHOCZEWO
    Urząd Gminy Choczewo
  • 4 grudnia – WEJHEROWO
    Kaszubsko – Pomorska Szkoła Wyższa w Wejherowie
  • 5 grudnia – BIAŁYSTOK
    Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Prawa
RELACJA Z TRASY

Za nami pierwszy dzień trasy Atomowego Autobusu! Jesteśmy już w Krakowie i przygotowujemy się do jutrzejszego dnia.

Wielotygodniowe przygotowania ekipy Fundacji FORUM ATOMOWE, wreszcie doczekały się finału w postaci inauguracji w Auditorium Maximum Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. W Warszawie dzień zaczął się słonecznie. Cała „autobusowa” ekipa już od wczesnych godzin porannych prężnie działała i kompletowała potrzebny sprzęt, aby wspólnie, z centrum Stolicy, wyruszyć do pierwszej uczelni. Od 10.00 rano instalowaliśmy nasze stoisko na UKSW. Wolontariusze Fundacji z zaangażowaniem i niestrudzenie tłumaczyli wszystkim zainteresowanym różnorodne zagadnienia i prezentowali doświadczenia z dziedzin: ochrony radiologicznej, promieniotwórczości i ściśle energetyki jądrowej. Oczywiście najwięcej zainteresowania wzbudził model elektrowni jądrowej, przygotowany specjalnie dla naszej Fundacji, a także makieta kasety paliwowej.

Tego dnia odwiedzili nas na nie tylko licznie przybyli studenci swojej Alma Mater, lecz także Partnerzy naszego projektu: przedstawiciele firmy PGE Energia Jądrowa S.A., EDF, Ernst&Young, a także delegacja z Ambasady Francuskiej.

Z dumą musimy przyznać, że całość przebiegała bez zakłóceń i awarii. Zdrowie naszych gości nie doznało żadnego szwanku, w związku z czym możemy potwierdzić, że działalność naszej fundacji jest jak najbardziej bezpieczna i „nie promieniujemy szkodliwą energią” 🙂

Za nami wizyta w Krakowie. Dzień zleciał nam tak szybko, że nie zdążyliśmy się obejrzeć, a trzeba było pakować wszystko w drogę do Wrocławia.

Do Krakowa zaprosił nas Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zaskoczyła nas liczba przybyłych osób! Od samego rana odwiedzały stoisko liczne grupy licealistów, a także studenci – głównie Wydziału Fizyki, na którym byliśmy. Na szczęście zdążyliśmy rozłożyć wszystkie potrzebne sprzęty oraz konstrukcję wystawy, jeszcze zanim wszyscy przyszli.

Atmosfera na holu głównym była energetyzująca: lawiny pytań zafascynowanych uczniów zasypywały wolontariuszy ze wszystkich stron. Pytania te były bardzo zróżnicowane, a część uczniów zaskoczyła nas szczegółową wiedzą z zakresu energetyki. Nie zabrakło też dociekań studentów, którzy, znając już mniej lub bardziej tę tematykę z uczelnianych wykładów, weryfikowali swój stan wiedzy.

Swoją wiedzę każdy mógł sprawdzić przy stanowisku z atomowym konkursem – aby wziąć w nim udział trzeba było zakręcić kołem fortuny i wylosować pytanie. Niemal wszystkie odpowiedzi jakie padły były poprawne! Uczestnicy konkursu odpowiadali na pytania grupowo, parami, czasem debatując i zastanawiając się głośno nad odpowiedziami. Wszyscy opuścili wydział uniwersytetu w doskonałych nastrojach.

Nasz dzień na Wydziale Fizyki w Krakowie był niezwykle emocjonujący także przez rzesze mediów, które odwiedziły nas na uczelni. Przez moment mieliśmy nawet wrażenie, że o niczym innym nie mówiło się tego dnia w Krakowie, tylko o Atomowym Autobusie!

Wczoraj odwiedziliśmy Wrocław. Budynek, w którym rozstawiliśmy nasze stoisko był to Gmach Główny Uniwersytetu Wrocławskiego, a dokładnie sala Oratorium Marianum, która jest miejscem zabytkowym i należy obecnie do najbardziej reprezentacyjnych pomieszczeń, bogato zdobionych rzeźbami i malowidłami.

W całym budynku nie odbywały się żadne zajęcia akademickie i trochę martwiliśmy się o frekwencję tego dnia. Na zwiedzających nie musieliśmy jednak długo czekać – podczas gdy ustawialiśmy ostatnie drobiazgi na stoiskach, przyjechali uczniowie z liceum ze Zgorzelca. Zaskoczenie było tym większe, że jechali ponad 150 km, żeby zobaczyć autobus, wysłuchać wykładów oraz dokładnie obejrzeć wszystkie stanowiska! Była to klasa o profilu matematyczno-fizyczny, więc nie dziwiła nas ich duża wiedza z danych dziedzin, a także zainteresowanie, z jakim słuchali wykładów. Trzeba także dodać, że specjalnie dla nich nasi Wolontariusze przeprowadzili dwa wykłady dodatkowo! Nauczycielka, która przewodziła grupie była zachwycona naszym projektem – koniecznie chciała nawiązać współpracę i zapraszała nas w okolice Zgorzelca, mówiąc że jest tam więcej zainteresowanych osób. Pozdrawiamy serdecznie liceum ze Zgorzelca i mamy nadzieję na spotkanie przy najbliższej okazji!

Nie zabrakło także studentów, którzy najliczniej przybyli z Wydziału Fizyki UWr. Okazało się, że w ostatniej chwili, tzn. na kilka dni przed naszą wizytą, informacja o „Atomowym Autobusie” dotarła do właściwych osób, więc przyszli ci, którzy mieli najwięcej pytań i pasje związane z energetyką. W ostatniej chwili, kiedy już musieliśmy zbierać swoje rzeczy, niespodziewanie pojawiła się grupa studentek polonistyki, które z zafascynowaniem słuchały jak Darek, nasz ekspert, opowiada o promieniowaniu i… właściwie to, czym on te dziewczyny tam zagadywał?

We Wrocławiu, ze względu na długą podróż, jaka czekała nas do Szczecina, mogliśmy być od 9 do 14. Jeśli wszystko uda się nam tak, jak planujemy, to następna wizyta we Wrocławiu będzie na pewno dłuższa, tym bardziej, że pojawiło się zapotrzebowanie na tego rodzaju spotkania.

A podróż do Szczecina? W zasadzie minęła szybko, sprawnie i z czystym sumieniem możemy powiedzieć KRAJOZNAWCZO!

W Szczecinie, tak jak poprzednim razem, przyjęto nas z otwartymi ramionami – Pan Prof. Mariusz Dąbrowski z Uniwersytetu Szczecińskiego, Pełnomocnik Wojewody ds. rozwoju energetyki jądrowej na terenie województwa zachodniopomorskiego, był z nami przez większą część dnia, rozmawiał z wolontariuszami, słuchał ich wykładów oraz wymieniał się swoimi spostrzeżeniami. Serdeczna akademicka atmosfera utrzymywała się przez cały dzień!

Tak jak w innych miastach, tak i tutaj, przez stoiska Atomowego Autobusu przewinęło się wiele osób, które z zainteresowaniem wysłuchiwały Ekspertów oraz zadawały coraz to ciekawsze pytania. Nie zabrakło nawet śmiałka, który z odwagą opowiadał o tym, jak można oszukać prawa natury i próbował obalić najmocniejsze zasady fizyki.

Trzeba nadmienić także, że Szczecin był pierwszym miastem, w którym poza odwiedzającymi i zainteresowanymi  osobami, przybywającymi na wykłady, pojawiło się kilku przeciwników i oponentów naszej inicjatywy. Ale spokojnie, nie było żadnych sprzeczek, a jedynie konstruktywna dyskusja na tematy związane z przechowywaniem odpadów radioaktywnych, budową elektrowni jądrowych, sytuacją innych krajów, które posiadają energetykę jądrową. Największym zainteresowaniem naszego zespołu cieszyła się trzyosobowa grupka (jak okazało się później, ze stowarzyszenia Basta, która jest Inicjatywą na Rzecz Zwierząt), która przed Wydziałem Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Uniwersytetu Szczecińskiego, rozdawała przechodniom ulotki opisujące zagrożenia, jakie wynikają z budowy i posiadania elektrowni jądrowych. Niestety pogoda w Szczecinie nie dopisywała i dziewczyny na deszczu, wietrze i zimnie nie wytrwały długo i w końcu weszły do budynku. Tam nieśmiało przejrzały nasze stoisko wystawowe.

W Koszalinie będziemy od rana na Politechnice. Z niecierpliwością czekamy na kolejne doświadczenia i nurtujące pytania. Miejmy nadzieję, że podołamy wszystkim, nawet tym najtrudniejszym rozważaniom.

Dzisiejszy dzień dostarczył nam wielu wrażeń. I nowych doświadczeń.

Od rana byliśmy na Politechnice Koszalińskiej – wspaniałe miejsce! Przyjazne, miłe, nowoczesne, przestrzenne (dla nas to istotny aspekt). Od początku wiedzieliśmy też, że w Koszalinie mamy spodziewać się grupy osób z gminy Gąski, którzy będą sprzeciwiać się naszym działaniom. I rzeczywiście – nie czekaliśmy długo. Zdążyliśmy rozstawić nasze stoisko (bo mamy już taką wprawę, że idzie nam to nadzwyczaj sprawnie) i pojawili się… Bladożółty autokar zajechał na plac przed Politechniką. Z pojazdu wysiadła liczna grupa przeciwników energetyki jądrowej. Pogoda im nie dopisywała, podobnie jak w Szczecinie, ale byli dobrze przygotowani i nic nie mogło ich odstraszyć.

W końcu zdecydowali się przekroczyć progi uczelni i rozejrzeć się, co mamy do zaoferowania. Chętnie podjęliśmy rozmowę z wszystkimi zainteresowanymi przeciwnikami, ale dyskusje te okazały się niełatwe. Stwierdziliśmy jednogłośnie, że powodem tej trudności jest nastawienie mieszkańców Gąsek do tematyki. Wszyscy powołują się na argumenty, które albo nie są aktualne, albo realne, albo są sprzeczne z faktami i statystykami. Nie poddaliśmy się jednak i podejmowaliśmy rozmowy, ożywione dyskusje trwały przez parę godzin, tłumaczyli i wyjaśniali najjaśniej, jak tylko mogli. Wymieniliśmy się informacjami: przeciwnicy udostępnili nam swoje materiały informacyjne, a od nas wzięli ogromne ilości broszur, ulotek, książek edukacyjnych. Był to dla nas bardzo miły widok, pozostawiający nadzieję na uświadomienie pewnych kwestii szerszemu gronu społeczeństwa.

Seminaria, które odbywały się w Koszalinie, wzbudziły duże zainteresowanie wśród uczniów – przyszły liczne grupy młodzieży, od gimnazjów po szkoły licealne i zawodowe. Po seminariach i rozmowach z ekspertami uczniowie chętnie  brali udział w konkursach i zaskoczyli nas dużą wiedzą z zakresu energetyki jądrowej i promieniotwórczości.

Wieczorem dojechaliśmy do Gdańska. Rozpoczęliśmy przygotowania do wizyty w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym, w którym spodziewamy się licznych gości, ponieważ Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna wraz z Gdańskim Parkiem Naukowo-Technologicznym organizuje cykl spotkań „Kawiarenki Energetyczne”, w ramach Forum Dialogu i Współpracy Województwa Pomorskiego „Energia i Samorządność”.

Sobotnia wystawa Atomowego Autobusu w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym przebiegła spokojnie i przyjemnie. Wszystkim, zarówno odwiedzającym, jak i nam, udzieliła się atmosfera zorganizowanej przez Park „Kawiarenki Energetycznej”, czyli takiej formy spotkania naukowego, podczas której zainteresowani mogą zapytać ekspertów o trudne lub nieznane dla nich kwestie, dowiedzieć się ciekawostek z danej dziedziny lub po prostu spędzić miło czas w gronie wolontariuszy Fundacji.

Tematem przewodnim naszej wizyty była oczywiście energetyka jądrowa i wątki pokrewne: reaktory – ich budowa i funkcjonowanie, źródła energii odnawialnej, inwestycje w energetykę, składowanie odpadów radioaktywnych. Zaobserwowaliśmy, że ten ostatni temat – odpady radioaktywne i potencjalne miejsce ich składowania (w Polsce jeszcze nie znane) jest zagadnieniem, które budzi najwięcej pytań. Rozmowy o tych kwestiach bywają mocno ożywione i nie brakuje osób, które chętnie podejmują dyskusję w tym temacie, nie rozumiejąc pewnych zagadnień lub nie posiadając potrzebnej wiedzy.

W Gdańsku właśnie (pozostając jeszcze przez chwilę przy kwestii m.in. odpadów) mieliśmy wizytę grupy oponentów atomu. Kilkanaście młodych osób z transparentem zebrało się przed budynkiem parku technologicznego. Nie mówiąc nic, nie manifestując postali chwilę przed wejściem, ale zdecydowali się wejść do nas do środka (na szczęście, bo wczoraj było jeszcze zimniej niż w poprzednich dniach – martwiliśmy się, że bardzo zmarzną). Niestety grupa nie uległa sobotniej atmosferze „kawiarenki naukowej” i nie chciała podjąć z nami spokojnej rozmowy, a była nastawiona na potężną debatę energetyczną.  Stąd też ich pospieszne wyjście, gdy okazało się, że nie czeka na nich orszak mediów i przestraszeni ich wejściem gapie.

Szkoda jednak, że nie udało się z nimi nawiązać żadnego dialogu, bo w naszym odczuciu informatyk, trzymający transparent przeciwko energetyce jądrowej może nie wszystko wie jeszcze o atomie i może chciałby lub potrzebowałby garść przydatnych informacji. Służymy pomocą wszystkim i w każdej chwili.

Dzisiaj Atomowy Autobus odwiedził dwie mniejsze miejscowości – Puck i Choczewo.

W pierwszej części dnia pojechaliśmy do Pucka, gdzie przyjęto nas niesamowicie miło w tamtejszym liceum. Nauczyciele zajęli się nami i dopilnowali, żeby niczego nam nie zabrakło, natomiast uczniowie pomogli nam z montażem sprzętu, a na koniec z jego pakowaniem. Bardzo nam tym pomogli, szczególnie, że mieliśmy tego dnia ograniczenie czasowe, ponieważ przed nami był jeszcze wyjazd do Choczewa.

Licealiści z ciekawością  przysłuchiwali się, jak wolontariusze opowiadali o tematyce poszczególnych stanowisk. W tej szkole zaskoczyło nas kilka rzeczy, otóż uczniowie wykazali się ogromnym zainteresowaniem energetyką jądrową, ponieważ to w ich sąsiedztwie będzie wybudowana pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce – zadawali pytania, dociekali, mieli również okazję, żeby zaprezentować swoją wiedzę (w konkursie tematycznym). Z dużym zaangażowaniem uczestniczyli także w wykładach prezentowanych przez naszych ekspertów. Nie zabrakło także uczniów klas gimnazjalnych.

Popołudniu udaliśmy się do Choczewa. Pogoda była przepiękna – słoneczna, choć mroźna, więc podróż do gminy Choczewo była dla nas jak wycieczka krajoznawcza. Na miejsce dojechaliśmy z niedużym opóźnieniem, a na miejscu czekali już na nas mieszkańcy Choczewa. Bardzo szybko sala, w której odbywały się wykłady zapełniła się osobami zainteresowanymi naszym spotkaniem – od uczniów, po doświadczonych profesorów.

Nie wszystkie wykłady, które zaplanowaliśmy w gminie Choczewo odbyły się, tak jakbyśmy chcieli – ku naszemu zaskoczeniu ich przebieg był o wiele efektywniejszy, niż zamierzaliśmy. Po pierwsze zebrały się osoby, które rzeczywiście chciały rozmawiać, ponieważ temat dotyczył bezpośrednio ich regionu, ich rodzin i przyszłości. Mieszkańcy zadawali konkretne, rzeczowe pytania, a my odpowiadaliśmy na nie, starając się jak najlepiej wytłumaczyć i wyjaśnić kwestie, które są dla nich niejasne. Rozpoczęła się  ożywiona dyskusja. Najwięcej emocji wywołał wykład na temat promieniowania i promieniotwórczości, który przedłużył się chyba trzykrotnie.

W wyniku tych dyskusji zorientowaliśmy się, że energetyka jądrowa nie jest tematem tabu w tej gminie, ale jej mieszkańcom brakuje informacji. Jeszcze zanim odjechaliśmy, zostawiliśmy im różnego rodzaju materiały informacyjne, aby mogli spokojnie i dokładnie zapoznać się z tematyką.

 

Po wizycie w Choczewie na naszej stronie internetowej pojawiło się sporo komentarzy krytycznych, przykładowe:
– Nie trzeba przeciwników budowy. Takimi akcjami pod publikę sami się wykończycie. Społeczeństwo już nie to co kiedyś.
– Propaganda rodem z PRL (jak nie gorzej)! Wstyd. Dlaczego „urabiacie” uczniów w szkole, a nie kierujecie akcji do dorosłych? Tak bardzo boicie się głosów krytycznych i dyskusji?
– Jaki ten Wasz bloq jest słodki. Wszyscy Was przyjmują chlebem i solą, oraz gorącą strawą i żegnają z łzami w oczach i krzyczą: Nie odjeżdżajcie, tak miło było z Wami….. Skoro jest tak różowo, to róbmy referendum i zobaczymy co naród myśli.
Jak się okazało śledząc numery IP, autorami komentarzy były głównie te same dwie osoby 😉 (IP: 46.29.149.11 oraz 164.126.234.71)

Przedostatni dzień w Wejherowie minął spokojnie, a frekwencja dopisała. Wizytę Atomowym Autobusem rozpoczęliśmy już w godzinach porannych, w Kaszubsko-Pomorskiej Szkole Wyższej. Martwiliśmy się, że możemy nie mieć żadnych gości, ponieważ zajęcia na uczelnie odbywają się tylko w soboty i niedziele. Nie warto było jednak martwić się na wyrost. Bardzo szybko przekonaliśmy się, że będziemy mieli tam co robić, ponieważ przyjechała liczna grupa młodzieży z okolic Wejherowa. Przyszło także wielu uczniów z pobliskich liceów, m.in. z miejscowej szkoły elektronicznej. Chłopcy, którzy przyszli już w drugiej części dnia zaskoczyli naszych ekspertów z Fundacji dużą wiedza na temat energetyki (choć to nie powinno nas dziwić), ale wiedzieli także dużo o niewybudowanej elektrowni w Żarnowcu – znali wiele ciekawostek dotyczących samej budowy oraz jej miejsca i przebiegu. Była to okazja do wzajemnego uzupełnienia wiedzy na temat elektrowni w Żarnowcu.

W programie wejherowskim zaproponowaliśmy pierwotnie trzy wykłady: Bezpieczeństwo elektrowni jądrowych, Odnawialne źródła energii a energetyka jądrowa, Energetyczne reaktory jądrowe – zasada działania, nowe technologie.

Cieszyły się one ogromnym zainteresowaniem, dlatego niektóre odbyły się dwukrotnie, właśnie ze względu na frekwencję uczniów. Podczas wykładów młodzież chętnie zadawała pytania, które budziły wątpliwości i poruszały kwestie sporne. Okazało się, że są bardzo świadomi tematu elektrowni jądrowej, wiedzą, że jest to dla większości z nich szansa na pracę w przyszłości. Zdają sobie sprawę, że jeśli elektrownia rzeczywiście powstanie, to oni jako mieszkańcy najbliższych okolic, dostana pracę w pierwszej kolejności. Odczuliśmy, że ta tematyka jest dla nich ważna i, co ważne dla nas, mają już dużą wiedzę w tym zakresie, jednak warto będzie nadal ją uzupełniać i poszerzać.

Przed nami ostatni dzień w Białymstoku. Szykuje się pracowita środa, ale jako podróżujący Atomowy Autobusem mamy jeszcze duże zasoby energii.

Dziś ostatni dzień trasy Atomowego Autobusu. Spędziliśmy go na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Dzień minął bardzo szybko, ponieważ przez cały czas mieliśmy większe lub mniejsze grupy zainteresowanych – głównie uczniów z pobliskich liceów. Niestety przyszło niewielu studentów, ale jeśli już byli, to były to osoby bardzo zainteresowane tematyką i z ogromnym zainteresowaniem rozmawiali z ekspertami z Fundacji.

Pomimo mroźnej, zimowej pogody, Uniwersytet w Białymstoku przyjął nas niesamowicie ciepło i otwarcie. Pani Katarzyna Dziedzik i Małgorzata Karpowicz, które pomogły nam w organizacji przyjazdu Atomowego Autobusu na UwB, były z nami przez długi czas naszej wizyty – rozmawiały, wypytywały, na koniec wspierały przy pakowaniu.

W Białymstoku obyło się bez manifestacji, takich jak np. w Koszalinie. Nie było ożywionych dyskusji, ale edukowanie miejscowej młodzieży. Spotkaliśmy się także z wyrazami wdzięczności, że pojawiliśmy się właśnie w tej części kraju, ponieważ mieszkańcy Podlasia często są pomijani w różnych działaniach i kampaniach. Zostaliśmy także zaproszeni do Białegostoku przy okazji następnych edycji Atomowego Autobusu.

Na podsumowania jeszcze na pewno przyjdzie czas, ale możemy z czystym sumieniem powiedzieć, że II edycja Atomowego Autobusu – Mobilnego Laboratorium udała się najlepiej, jak tylko mogła! Wszyscy jesteśmy bardzo zadowoleni i, pomimo zmęczenia długimi podróżami, chętnie podejmiemy kolejne atomowe wyzwanie! Jesteśmy bogatsi o nowe doświadczenia, dowiedzieliśmy się także czego tak naprawdę oczekują od nas ludzie, jakich informacji im brakuje, czego się obawiają. Ta edycja pokazała nam także, że Polacy z dużym zainteresowaniem słuchają, jeśli tylko przyjdzie się do nich i zaciekawi i po prostu uświadomi niejasne kwestie.

MULTIMEDIA
3. edycja, 2013 rok

Zespół: Adam Berlik, Krzysztof Chudobiński (kierowca), Krzysztof Ciupek, Aleksander Denis, Jacek Frost, Paweł Kaszowski, Aleksandra Kuźniak, Małgorzata Osińska, Jakub Ośko, Anna Przybyszewska, Teresa Przybyszewska, Wiktor Szymiec, Janusz Zyśk, 

W SKRÓCIE
  • Trzecia edycja Atomowego Autobusu odbyła się w dniach od 17 do 30 listopada 2013 roku.
  • Trasa Mobilnego Laboratorium przebiegała przez pomorskie szkoły, od Szczecina aż po Gdańsk! Jednym z przystanku była także Kaszubsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Wejherowie. Podbój Pomorza Atomowy Autobus rozpoczął się wizytą w Szczecinie, a następne przystanki na trasie to Kołobrzeg, Koszalin, Darłowo, Słupsk, Łeba, Choczewo, Krokowa, Wejherowo i Puck. Zorganizowano także trzy spotkania otwarte dla szerokiej społeczności w Choczewie, Gniewinie i Wierzchucinie, a także zajęcia o energii i promieniotwórczości dedykowanej grupy uczniów w Centrum Nauki EXPERYMENT w Gdyni.
  • Parterami trzeciej edycji projektu byli PGE EJ 1 Sp. z o.o., EDF, Areva, EY, General Electric Hitachi oraz WorleyParsons, Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej oraz Państwowe Przedsiębiorstwo Użyteczności Publicznej Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych.
WIZUALIZACJA ATOMOWEGO AUTOBUSU
TRASA ATOMOWEGO AUTOBUSU
  • 18.11, poniedziałek – Szczecin
    II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I
  • 19.11, wtorek – Kołobrzeg
    Zespół Szkół Ogólnokształcących im. M. Kopernika
  • 20.11, środa – Koszalin
    I Liceum Ogólnokształcące im. St. Dubois
  • 21.11, czwartek – Darłowo
    Zespół Szkół im. Stefana Żeromskiego
  • 22.11., piątek – Słupsk
    I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Krzywoustego
  • 23.11, sobota – Gdynia
    Centrum Nauki EXPERYMENT
    Specjalny program zajęć dla zaproszonych uczniów
  • 25.11, poniedziałek – Puck
    I Liceum Ogólnokształcące im. S. Żeromskiego
    godz. 17 – Gniewino Centrum KulturySpotkanie otwarte dla szerokiej publiczności
  • 26.11, wtorek – Choczewo
    Zespół Szkół w Choczewie
    godz. 16 – Zespół Szkół w Choczewie
    Spotkanie otwarte dla szerokiej publiczności
  • 27.11, środa – Krokowa
    Gimnazjum w Krokowej
    godz. 16:00 – Szkoła Podstawowa w Wierzchucinie
    Spotkanie otwarte dla szerokiej publiczności
  • 28.11, czwartek – Wejherowo
    Kaszubsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Wejherowie
  • 29.11, piątek – Łeba
    Gimnazjum im. Papieża Jana Pawła II
RELACJA Z TRASY

Atomowy autobus wystartował! Postanowiliśmy przekonać całe Pomorze, że energia jądrowa promie- niotwórczość ma wiele pozytywnych zastosowań. Aby tradycji stało się zadość, swoją przygodę rozpoczęliśmy od Szczecina. To już trzeci raz, kiedy na naszym szlaku staje właśnie to miasto.

Tym razem wybraliśmy jedną z najlepszych szkół średnich w Szczecinie. Mowa o Liceum Ogólnokształcące nr 2 im. Mieszka I, które nie dość, że jest piękne architektoniczne, to jednocześnie posiada wielki ludzki potencjał intelektualny. Zameldowaliśmy się w szkole dużo wcześniej przed pierwszymi uczniami, aby w odpowiedni sposób przygotować się do pokazów. Pracy technicznej było dość dużo, ale udało zdążyć się przed pierwszymi planowymi pokazami. Ten czas umiliła nam bez wątpienia opieka gremium pedagogicznego, które zadbało, żebyśmy z rana mogli się rozgrzać pijąc kawę i herbatę.

Od początku zaobserwowaliśmy, że profesjonalne podejście placówki i przygotowany przez nią harmonogram ułatwi nam pracę. Podział uczniów na grupy pozwolił na profesjonalne zaprezentowanie omawianej tematyki. Zwłaszcza naszej nowości, czyli piramidy holograficznej, dzięki której każdy uczeń mógł zobaczyć proces rozszczepienia jąder atomów uranu w technologii 3D. Jednak inne modele, włącznie z piękną makietą działania elektrowni jądrowej, budziły podobne zainteresowanie. Także u jednej z klas z IV Liceum Ogólnokształcącego, która gościnnie odwiedziła naszą wystawę.

Uczniowie wykazywali się także dużą wiedzą i odwagą, kiedy brali udział w konkursach. Ich spontaniczność przekroczyła nasze najśmielsze oczekiwania. Pewna grupa uczniów – podkreślmy w tym miejscu, że pierwszoroczniaków – postanowiła zmierzyć się z całą paletą pytań, a tym samym przetestować samych siebie. Ponadto młodzież z wielkim entuzjazmem przyjęła nowe wydanie popularnonaukowego czasopisma „Forum Atomowe”. Wszystkie egzemplarze rozeszły się na pniu. Podkreślmy, że prezes Fundacji w szkole wygłosił także bardzo interesujące wykłady. Nasze działania w między czasie relacjonował Kurier Szczeciński, jaki i tamtejszy oddział TVP.

Zarażeni młodzieńczym entuzjazmem, spakowaliśmy naszą wystawę do autobusu, napełniliśmy brzuszki i wyruszyliśmy do Kołobrzegu! Uwaga, nadchodzimy!

Naładowani entuzjazmem rozpoczęliśmy drugi dzień trzeciej edycji Atomowego Autobusu. Tak jak zapowiadaliśmy, naszym celem był Kołobrzeg. Dokładniej mówiąc, wybrany przez naszą fundację Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Mikołaja Kopernika.

W czasie podróży męska część grupy zwróciła uwagę na pobliski stadion tamtejszego klubu piłkarskiego, Kotwicy. Lecz wszyscy wiedzieliśmy, że przyjechaliśmy tu w innym celu. Tym samym nie dziwi fakt, że stawiliśmy się na miejscu tuż po siódmej rano. Dzisiaj przenoszenie sprzętu okazało się bardzo łatwe. To zasługa uczniów, którzy w wielkiej grupie postanowili pomóc nam w przetransportowaniu wszystkich elementów prezentacji.

Zakasaliśmy rękawy i szybko złożyliśmy całość w szkolnej auli. Od początku wszystkie stanowiska odwiedzały bardzo liczne grupy uczniów. Chwilami trudno było ich przekonać, aby przenieśli się szybciej do kolejnych stanowisk. Poświęcali własne przerwy, żeby zostać dłużej na prezentacjach i poznać odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące omawianej tematyki. Niektórzy wracali do nas nawet już po swoich lekcjach. Upewniali się, że nie przegapili jakiejkolwiek ciekawostki. Ich zainteresowanie jest dla nas powodem do dumy. Całość przedzielił prowadzony przez prezesa fundacji wykład, któremu kolorytu i szlachetności dodał wygląd auli. Uczniowie mogli poczuć się niczym studenci swoich wymarzonych kierunków. Uśmiechnięci i zadowoleni zaopatrzyli się w Forum Atomowe, którego podobnie jak wczoraj, nie został żaden egzemplarz.

Wydarzenia relacjonowały miejscowe media. O komentarz pokusił się też popularny wśród uczniów nauczyciel Fizyki: „Pod względem naukowym akcja jest bardzo interesująca. Podczas niej możemy zobaczyć pokazy, których uczniowie na lekcjach nie doświadczą, bo nie mamy takiego wyposażenia. Mówię to jako reprezentant fizyków. Trzeba zwrócić uwagę na ciekawą formę, która pozwala zdobyć ogólną wiedzę na temat energetyki jądrowej. Zwłaszcza, że w społeczeństwie krąży nieprawdziwa wiedza o wykorzystaniu energii jądrowej i elektrowniach tego typu. Na koniec podkreślę, że to rozwijające wydarzenie zarówno dla nas nauczycieli, jak i dla uczniów.”

Takie słowa bardzo nasz podbudowały i stały się dla nas kolejnym argumentem, aby wkładać w naszą pracę całe serce. Po przeprowadzonych pokazach udaliśmy się do Koszalina. Właśnie w tym mieście jutro możecie dowiedzieć się i zobaczyć rzeczy, których o energii jądrowej nie wiecie. Do zobaczenia!

Kolejny dzień za nami. Na naszym edukacyjnym szlaku zatrzymaliśmy się tym razem w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Dubois w Koszalinie. Nie zabrakło także licznych odwiedzin z innych okolicznych szkół. Usytuowany w byłym klasztorze budynek od początku zrobił na nas duże wrażenie. Aż chciało się wejść do środka i rozpocząć pracę. Mimo padającego deszczu, zbytnio nie ucierpieliśmy. To ponownie zasługa uczniów, którzy pomogli nam rozlokować się na sali gimnastycznej. Pracy było bardzo dużo, ale przebiegła w bardzo dobrej atmosferze. Mogliśmy zaobserwować wiele różnych reakcji i podejść do tematyki energetyki jądrowej u młodych ludzi. Uwarunkowane było to dużym przedziałem wiekowym odbiorców prezentacji. Zaczynając od pierwszej klasy gimnazjum, na tegorocznych maturzystach kończąc.

Szkoła zadbała o to, żeby nie zabrakło nam ciepłych napojów. Natomiast uczniowie okazali się bardzo życzliwi. Zadawali dużo pytań, ale także z własnej inicjatywy udzielali pomocy. Trzeba wyróżnić w tym miejscu uczniów klasy 1F. Jej uczniowie popisali się dużą wiedzą, ale także dobrym sercem. Jednym z nich był Patryk Paziewski, który łączy w sobie pasje do przedmiotów ścisłych z profesjonalnymi treningami karate kyokushin: „Prezentacje bardzo mi się podobały. Do tego mieliśmy okazję weryfikacji swojej wiedzy i otrzymania w zamian atrakcyjnych nagród. Dowiedziałem się także wielu nowych informacji. Moją uwagę zwróciły wykłady, w których pan prowadzący umiał nas bardzo zainteresować i przekazać wiedzę w klarowny sposób. Zauważyłem, że inni także wychodzili bardzo zadowoleni. W tym także moja klasa. Ostatecznie przekonaliśmy się, że energetyka jądrowa jest potrzebna w Polsce.”

Dla jednego z nas owe odwiedziny były wyjątkowe. Dlaczego? Z tego powodu, że po latach wrócił do własnego liceum, aby tym razem stanąć po drugiej stronie barykady. Już nie jako uczeń, lecz ekspert-wykładowca. „Przyjemnie zobaczyć wszystkich nauczycieli. Zwłaszcza tych, do których mam sentyment. Wyjątkowe był dla mnie fakt, że mogłem korzystać z pomieszczeń wcześniej dla mnie niedostępnych. Przeznaczonych tylko dla nauczycieli. To ciekawe przeżycie, aby pełnić rolę przewodnika intelektualnego dla młodzieży w rodzimym mieście. Kiedy byłem licealistą niestety nie miałem dostępu do takiego sprzętu i materiałów dydaktycznych. Dlatego muszę docenić w tej chwili swoich byłych nauczycieli. Umieli nauczać bez takich urządzeń. Wpajać wiedzę w zwykłej klasie, gdy skupienie uwagi ucznia na więcej niż 15 minut przy pomocy książki bywa zadaniem niewykonalnym. Przeprowadziłem tyle rozmów, że już szukam apteki, aby w kolejnych dniach trwania naszej akcji móc dalej dzielić się niezbędnymi informacjami o energetyce jądrowej.” – mówi Aleksander Denis.

Podkreśla także wagę akcji Atomowy Autobus w takich okręgach. „Potrzebne jest wsparcie nauczycieli. Siatka zajęć nie pozwala zawsze zająć się dyskusją o energetyce jądrowej. Priorytetem w tym przypadku musi być realizacja programu nauczania. Tym bardziej cieszy nas, że odciążamy nauczycieli i możemy rozszerzyć wiedzę uczniów.”

Po zaprezentowaniu wszystkich zagadnień każdej z przybyłych klas, wyruszyliśmy do Darłowa. To nasz kolejny przystanek, kolejna możliwość zrobienia czegoś pożytecznego. Czekamy na Was!

Czwarty dzień za nami. Dziś mieliśmy przyjemność odwiedzić darłowski Zespół Szkół im. Stefana Żeromskiego. W spotkaniu uczestniczyły zarówno klasy licealne, jak i zawodowe. Nie zabrakło też reprezentantów z zaprzyjaźnionego Gimnazjum nr 3 z Dąbek.

Wyruszyliśmy do Darłowa o poranku, a na miejscu zameldowaliśmy się po raz kolejny długo przed pierwszą godziną lekcyjną. Sprawnie ulokowaliśmy się w szkolnej świetlicy i rozłożyliśmy wszystkie elementy instalacji. Patron szkoły sugerowałby, że mogą to być dla uczniów syzyfowe prace, lecz nic bardziej mylnego. Wszyscy odwiedzający posiadali w sobie także zamiłowanie do przedmiotów ścisłych. Trudno było ich oderwać od określonych stanowisk. Nawet gdy podkreślaliśmy, że zależy nam, aby swobodnie mogli zapoznać się ze wszystkimi pokazami. Wszyscy odnosili się do nas z sympatią i szacunkiem. Polecali odwiedzenie czternastowiecznego gotyckiego Zamku Książąt Pomorskich, który stanowi nie lada atrakcję dla wszystkich odwiedzających te terytoria.

Pomocną dłoń w organizacji całej akcji okazała jedna z nauczycielek. To jej uczniowie zawdzięczają taką atrakcję w swojej szkole. Sama była bardzo zadowolona z ich reakcji: „Na początku chciałam podziękować, że państwo do nas przyjechali. Dzięki temu mogliśmy zobaczyć zjawiska, których ja jako nauczyciel fizyki nie jestem w stanie pokazać młodzieży. Nie posiadam takiego zaplecza dydaktycznego. Wystawa wzbudzała duże zainteresowanie jeszcze przed państwa przyjazdem. Promowaliśmy ją nawet na swojej stronie internetowej. Po dzisiejszych pokazach młodzież była jednak pod jeszcze większym wrażeniem. Największym zainteresowaniem cieszyło się stoisko chemiczne. W dobie nowej podstawy programowej niestety tematyka

fizyki na poziomie podstawowym jest bardzo uboga. Natomiast dziś młodzież mogła zobaczyć na własne oczy różne zjawiska. To dla mnie jest najważniejsze. Sama nie zainteresuję tak uczniów za pomocą suchej teorii czy kilku zdjęć. Podkreślić muszę fakt, że państwa praca po prostu wpływa na zainteresowanie chemią i fizyką, ponieważ im więcej doświadczysz i zobaczysz, tym więcej zapamiętasz. Tak na pewno jest teraz u uczniów dzięki pokazom. Mam nadzieję, że teraz będą błyszczeć wiedzą na lekcjach.” – relacjonuje Urszula Paszkiewicz.

Podkreśliła też prywatny odbiór dzisiejszych wydarzeń: „Moja reakcja była zbliżona do uczniów. Sama nie mogę się tak pobawić pociągającymi mnie zagadnieniami, więc każda taka sytuacja jest dla mnie czymś wyjątkowym. Po prostu, jak każdy człowiek, miałam frajdę z zobaczenia tak ciekawych rzeczy na żywo.”

Po kilku godzinach spakowaliśmy wszystko do autokaru i wyruszyliśmy w dalszą drogę. Już jutro czeka na nas Słupsk. Pamiętajcie, piątek to najlepszy dzień na edukację!

To już piąty dzień naszej pracy. Tego dnia dotarliśmy do I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Krzywoustego w Słupsku. Ponownie jak w poprzednich miejscowościach, nasze Mobilne Laboratorium wzbudziło zain- teresowanie nie tylko wśród młodzieży szkolnej palcówki, którą odwiedzaliśmy, ale również wśród uczniów z innych szkół.

Ulokowani w dużej i nowoczesnej hali, mogliśmy swobodnie przedstawić nasze pokazy z dziedziny fizyki i chemii. Zainteresowanie przeszło nasze najśmielsze oczekiwania Jak się później okazało uczniowie z I LO są pasjonatami nauk ścisłych – już kilkakrotnie brali udział w konkursach organizowanych między innymi przez Instytut Fizyki PAN. Seminaria, na których można było posłuchać interesujących faktów dotyczących promieniotwórczości oraz energetyki jądrowej, okazały się tak bardzo popularne, że zwiększyliśmy ich liczbę. Początkowo planowaliśmy wygłosić tylko dwa seminaria, jednak dzięki namowom ze strony grona pedagogicznego oraz uczniów zwiększyliśmy trzykrotnie ich ilość.

Tego dnia zaobserwowaliśmy także inne dowody potwierdzające powodzenie naszego Mobilnego Laboratorium… Dzięki dużej ilości reprezentantów różnych mediów – zarówno z telewizji, jak i radia, możemy mieć nadzieję, że nasz Atomowy Autobus wkrótce stanie się rozpoznawalny w całej Polsce. Małym sukcesem może być już sytuacja, która miała miejsce podczas odwiedzin w Słupsku. Informacje o naszej akcji były emitowane w lokalnym radiu, co zachęciło do odwiedzeni nie tylko uczniów. Jednym z tego typu gości okazał się starszy Pan z wnuczkiem. Obaj z wielkim zainteresowaniem oglądali pokazy fizyczne. Niewątpliwe największe zainteresowanie wzbudziło stanowisko, na którym można było zaobserwować różne pokazy związane z odnawialnymi źródłami energii. Oczywiście miny chłopca w czasie prezentacji były bezcenne. Nasze Mobilne Laboratorium to jednak nie tylko pokazy dla najmłodszych. Naszymi gośćmi byli również studenci uczelni technicznych. Rozmawiali oni z naszymi Wolontariuszami o najważniejszych problemach związanych z reaktorami jądrowymi. Dyskusje dotyczyły bezpieczeństwa nowoczesnych reaktorów jądrowych, sposobów przechowywania wypalonego paliwa oraz samej celowości budowania elektrowni. Duży wkład w sukces naszego przedsięwzięcia miała również nauczycielka fizyki, która pomogła nam zorganizować akcję w swojej szkole. Zaprosiła nas także w imieniu dyrekcji do odwiedzin podczas kolejnej edycji. Nasz pobyt skomentowała następująco: „Dziś odwiedziło nas Mobilne Laboratorium Atomowego Autobusu. Byliśmy bardzo mile zaskoczeni precyzją państwa przygotowania. Praca była profesjonalnie zaplanowana, co pozwoliło na klarowny przekaz. Wszyscy prezentujący byli otwarci na młodzież oraz odpowiadali na każde zadane pytanie. Naprawdę chcielibyśmy, żebyście częściej nas odwiedzali i pokazywali wiele tajników fizyki. Zapraszamy do nas częściej!”

Do samego końca prowadziliśmy konkurs z interesującymi nagrodami. Ostatecznie podziękowaliśmy serdecznie za gościnę, przekazaliśmy materiały edukacyjne, sprawnie złożyliśmy całą wystawę sprzętu i wyruszyliśmy w dalszą drogą. W weekend mamy zamiar zregenerować baterie i w poniedziałek stawić się w Pucku. Serdecznie wszystkich zapraszamy!

W sobotę przyjechaliśmy do Centrum Nauki EXPERYMENT W Gdyni, gdzie zrealizowaliśmy zajęcia dydaktyczne poświęcone różnym źródłom energii, a także promieniotwórczości dla specjalnej grupy młodzieży z gmin, na terenach których znajdują się potencjalne lokalizacje pierwszej elektrowni jądrowej.

Z rozmachem rozpoczęliśmy dziś drugi tydzień naszej podróży po Pomorzu. Poranek przywitał nas pierwszym tegorocznym śniegiem. Niezrażeni zimową aurą wyruszyliśmy w drogę. Na początek dnia wyruszyliśmy do I Liceum Ogólnokształcącego w Pucku. To już nasze kolejne odwiedziny w tym mieście, ponieważ w Zespole Szkół Ogólnokształcących byliśmy podczas drugiej edycji projektu Atomowy Autobus. Dzięki pomocy uczniów udało nam się w ekspresowym tempie przygotować stanowiska. Za taką uczynność jeszcze raz dziękujemy i zawsze mile wspominamy szkoły, których uczniowie są tak chętni do przenoszenia naszych eksponatów. Wystawa ponownie spotkała się z zainteresowaniem. Podobnie było z wykładami, na których pojawiali się uczniowie z innych placówek. Jak skomentowali naszą mobilną wystawę goście, była to doskonała okazja do rozwinięciem wiedzy, a czasem też możliwość weryfikacji planów na przyszłość. Jedną z takich osób była Julia Sikora z Gimnazjum im. Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku, która postanowiła podzielić się z nami swoimi odczuciami: „Prezentacje pomogły mi zrozumieć wiele zagadnień, choć muszę przyznać, że były bardzo złożone. Najważniejszy jest jednak fakt, że dzięki całej akcji mogę spokojnie podjąć decyzję na temat swojej przyszłości. Już wiem, jaki profil klasy wybrać, gdy dostanę się do liceum.”

Entuzjastycznie na temat naszej akcji wypowiedziała się także Agnieszka Wróblewska, nauczycielka fizyki z tamtejszego liceum: „Akcja Atomowy Autobus jest bardzo pożyteczna, zwłaszcza, że brakuje w Polsce akcji takiego typu. Prezentacje i wykłady dają większą możliwość nauki, jak i uświadamiania uczniów. Bardzo ważne jest, aby młodzież posiadała więcej informacji o energetyce jądrowej, ponieważ dzisiaj fizyka i chemia w tym aspekcie kończą się już na poziomie gimnazjum. Powoduje to, że wiedza naszych uczniów jest niestety znikoma. Nie ma znaczenia, o jakim kierunku klas byśmy mówili, ponieważ nawet licealiści, którzy zdecydują na klasy z rozszerzonymi przedmiotami ścisłymi mają tylko pod koniec pierwszej klasy skąpe, ogólnikowe informacje o energii jądrowej. Przez to w społeczeństwie utarły się stereotypy. Chociażby taki, który głosi, że każda elektrownia równa się Czarnobylowi… Myślę, że powinni państwo jeszcze częściej odwiedzać szkoły, aby ludzie uwierzyli, że można zbudować coś nowoczesnego, ale przy okazji bezpiecznego.”

Koniec prezentacji w szkole nie był jednak jedynym obowiązkiem, który czekał nas tego dnia. Po złożeniu całego sprzętu udaliśmy się błyskawicznie do Gniewina. Jest to gmina, w której zlokalizowany jest Lokalny Punkt Informacyjny PGE dotyczący energetyki jądrowej. Droga wiodła nas wzdłuż jeziora Żarnowieckiego, gdzie mogliśmy przez okna autokaru spojrzeć nie tylko na elektrownię szczytowo pompową, ale również na ruiny po budowie elektrowni jądrowej… Nasz Atomowy Autobus  ostatecznie zajechał do Centrum Kultury, aby przeprowadzić zajęcia dla wyjątkowej grupy. Krótki wykład poświęcony energetyce jądrowej został wysłuchany zarówno przez dzieci, lokalnych przedstawicieli władzy, członków Uniwersytetu III-ego wieku oraz wolnych słuchaczy. Następnie zaprosiliśmy wszystkich do oglądania naszej mobilnej wystawy. Największą furorę wśród dzieci jak zwykle zrobiły pokazy chemiczne, a także po przygaszeniu świateł piramida holograficzna, gdzie można zobaczyć, jak wygląda łańcuchowa reakcja rozszczepienia. Starszych uczestników spotkania zaprosiliśmy, do krótkiej dyskusji. Gdy odpowiedzieliśmy na wszystkie pytania, udaliśmy się w drogę powrotną. Teraz czas na odpoczynek, żeby jutro w pełni sił znowu sprawić, aby kolejni ludzie byli „świadomi o atomie”!

Dobiegł końca ostatni dzień trzeciej edycji Atomowego Autobusu. Na finiszu naszej edukacyjnej drogi w 2013 roku dotarliśmy do Gimnazjum im. Papieża Jana Pawła II w Łebie, gdzie spotkaliśmy się tamtejszą młodzieżą.

Podróż do miasta ulokowanego na Wybrzeżu Słowińskim dla nas rozpoczęła się we wczesnych godzinach porannych. Jednak gdy dotarliśmy na miejsce, natura przywitała nas pięknym słońcem. To był dobry zwiastun przed ostatnim, dziesiątym dniem naszej pracy. Sprawnie rozłożyliśmy wystawę w pracowni chemiczno-fizycznej, a następnie rozpoczęliśmy prezentacje dla poszczególnych klas. Pokazy cieszyły się pozytywnym odbiorem u wszystkich uczniów, jak i samych nauczycieli, którzy często podpytywali nas o różne kwestie związane z elektrowniami jądrowymi. Zachęcali oni także swoich podopiecznych do weryfikacji zdobytej wiedzy na stanowisku konkursowym.

W takich warunkach aż chciało się pracować. Zwłaszcza, gdy do tej całej układanki dodamy osobę Pani Dyrektor. Pełna uśmiechu i pozytywnej energii umilała każdą minutę naszej pracy, a także entuzjastycznie wypowiedziała się o projekcie Atomowy Autobus. „Zgodziłam się na wizytę Atomowego Autobusu od razu, ponieważ uważam, że prowadzenie zajęć przez studentów, realizujących piękny program, wzbogaca wiedzę młodzieży. Każdy jest świadomy, że na lekcjach nauczyciele muszą realizować przede wszystkim podstawę programu nauczania, a to powoduje, że jest mało czasu na ćwiczenia laboratoryjne. Takie dodatkowe zajęcia są szczególnie ważne dla klas trzecich gimnazjalnych. Dzięki temu będą mogli się lepiej przygotować do zbliżającego się dla nich testu, który zadecyduje o ich przyszłości. Mogę to stwierdzić z pełną stanowczością, gdyż potwierdziła to nasza pani od fizyki i chemii. Zarówno ja, jak i ona, byłyśmy zachwycone każdym ze stanowisk podczas prezentacji. Całość uzupełniło seminarium, w którym także sama wzięłam udział. Podkreślę jeszcze raz, że najważniejszy jest fakt komunikatywnego przedstawienia wiedzy, jakim bez wątpienia cechuje się państwa praca. Wpływa to na podejście uczniów do owych zajęć. Nie skupiają się na tym, że nie muszą uczestniczyć w normalnych lekcjach, lecz liczą, że dowiedzą się czegoś nowego i ciekawego. W sumie właśnie tak sobie to wyobrażałam.

Aż nie zauważyłam jak minęło te pięć godzin prezentacji. Opiekunowie grup podkreślali, że zainteresowanie poszczególnym stanowiskami nie miało nic wspólnego z wiekiem. Było równie wielkie u pierwszych, jak i trzecich klas. Oczywiście podobnie było wśród nauczycieli, nawet tych zajmujących się na co dzień humanistyką. Jestem bardzo wdzięczna za cały dzień i na pewno złożę kolejne podziękowania Prezesowi Fundacji.” – powiedziała Dyrektor Janina Madejowska.

Pani Dyrektor wypowiedziała też słowa, które są świetnie opisują projekty takie jak Atomowy Autobus: „Wiele szkół bezpodstawnie boi się gościć u siebie zewnętrzne akcje edukacyjne. Dyrektorom nie jest na rękę burzyć dzienny harmonogram funkcjonowania szkoły. Sama jednak nie miałam wątpliwości. Jednodniowe zmiany w zamian za wzbogacenie wiedzy uczniów, to naprawdę minimalne trudności. A musimy pamiętać, że każdy pedagog powinien stawiać sobie za cel jak najlepszą edukację swoich uczniów. Nawet jeśli wiąże się to z cięższą niż zwykle pracą.”

Po zakończeniu prezentacji i spakowaniu wszystkich elementów wystawy, miejscowe kółko muzyczne zagrało dla nas specjalną, pożegnalną piosenkę. Podziękowaliśmy im za ten uroczy gest, a następnie udaliśmy się na chwilę nad nasz piękny Bałtyk, aby po raz ostatni poczuć nadmorski klimat. Teraz już jesteśmy w swoich domach  i z niecierpliwością czekamy na kolejną edycję Atomowego Autobusu. Dziękujemy wszystkim szkołom, osobom z nimi związanymi, nauczycielom i uczniom, a także patronom oraz sponsorom za umożliwienie realizacji naszego projektu, który zapisał w naszych sercach wiele niezapomnianych wspomnień!

Kolejny przystanek w trasie Atomowego Autobusu to Zespół Szkół im. Unii Europejskiej w Choczewie. Mimo chłodnego poranka w szkole powitano nas gorąco. Podczas naszych prezentacji uczniowie zaskoczyli nas bardzo pozytywnie swoją wiedzą. Każdy był „świadomy o atomie”, czego niewątpliwą zasługą jest sprawnie działający lokalny punkt informacyjny PGE. Rozmawiając z uczestnikami pokazów, każdy pozytywnie wyrażał się na temat akcji, którą zorganizowała Fundacja Forum Atomowe. Poprosiliśmy również, jednego z naszych słuchaczy o wypowiedź. „Akcja bardzo mi się podobała. Mogliśmy zobaczyć wiele ciekawych rzeczy. Ważne, że takie prezentacje odbywają się w miejscach, gdzie może powstać elektrownia jądrowa. Dzięki temu ludzie są świadomi tego, co może dziać się na zamieszkałych przez nich terenie. Zwłaszcza, że nie wiąże się z tym nic szkodliwego. Sam sądzę, że dodatkowo byłaby to bardzo opłacalna inwestycja. Zarówno dla mieszkańców, jak i całego narodu” – powiedział Krzysztof Bork, uczeń klasy 3A.

Atomowy Autobus doceniła również nauczycielka fizyki, Anna Pelowska. „W zakresie  energetyki jądrowej takie akcje są bardzo dobre, ponieważ szkoła nie dysponuje specjalistycznym laboratorium i odczynnikami. Nie możemy sami przeprowadzić takich doświadczeń. Gimnazjaliści byli zadowoleni, kiedy mogli zobaczyć w końcu sposoby wytwarzania energii oraz różne reakcje chemiczne. Odwiedziny Atomowego Autobusu dopełniły merytorycznie naszą wycieczkę do pobliskiej elektrowni wodnej.”

W przerwie między pokazami zjedliśmy posiłek wśród uczniów na szkolnej stołówce. Dla niektórych z nas był to w pewnym sensie powrót do dzieciństwa. Kameralna atmosfera szkoły sprawiła, że w czasie podróży powrotnej z uśmiechem dzieliliśmy się anegdotami z czasów gimnazjum, które znowu nie były tak  odległe. Tuż po obiedzie odwiedziliśmy wspomniany wcześniej Punkt Informacyjny PGE w Choczewie. Maja Gadowska, szefowa placówki, opowiedziała nam o sensie takiej edukacji w połączeniu z akcją Atomowy Autobus Mobilne Laboratorium: „Nasz punkt został oficjalnie otwarty w kwietniu tego roku, choć naszą działalność rozpoczęliśmy tak naprawdę kilka miesięcy wcześniej. Ma służyć informowaniu mieszkańców o tym, co dzieje się w sprawie budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Między innymi, gdzie będzie ona zlokalizowana i na jakim etapie są prace prowadzone w tej sprawie. Całość działań mają wspierać badania środowiskowe i lokalizacyjne. Ludzie są bardzo zainteresowani i przychodzą do punktu. Głównie ma to miejsce w okresie letnim. Wpływa to także na zainteresowanie samym miastem. Często spotykamy turystów, którzy przyjeżdżają właśnie z powodu zainteresowania możliwością budowy elektrowni jądrowej. Większość zagadnień jest dla nich nieznana, co wpływa, że całość kojarzy im się z bombą, wybuchem i śmiercionośną promieniotwórczością. Po pokazach, wykładach i ćwiczeniach zauważają, że te wszystkie rzeczy trzeba poznać, zrozumieć , a przede wszystkim ich się nie bać. Państwa prezentacje rozszerzają pole świadomości ludzi.

Wreszcie rozumieją, że całość nie jest tak straszna jak im się początkowo wydawało. Zwłaszcza można zauważyć te ewolucję myśli u młodzieży.” Po godzinie 16-tej wstęp do naszego Mobilnego Laboratorium był wolny. Każdy mieszkaniec, który wykazał chęć mógł pojawić się i obejrzeć pokazy z dziedziny fizyki i chemii oraz rozwiać swoje wątpliwości ich dotyczące. Odpowiadaliśmy na liczne pytania, zarówno zwolenników, jak i sceptyków. Wszyscy mogli swobodnie zapoznać się także z materiałami piśmiennymi przygotowanymi przez nas. Można było zauważyć na ich twarzach zadowolenie z powodu naszego merytorycznego podejścia do sprawy. Po opuszczeniu sali przez ostatniego gościa wyruszyliśmy w drogę powrotną. Teraz czas na sen, bo jutro czeka na nas kolejne miejscowość. Serdecznie zapraszamy!

Dzisiaj kontynuowaliśmy projektu odwiedzanie placówek edukacyjnych w miejscowościach, gdzie potencjalnie może powstać elektrownia jądrowa. Zgodnie z harmonogramem dotarliśmy do Gimnazjum w Krokowej oraz Szkoły Podstawowej w Wierzchucinie.

Z dotarciem do krokowskiej placówki edukacyjnej nie mieliśmy najmniejszego problemu. Pogoda typowa jak dla końcówki listopada była pochmurna. Na szczęście przyjęto nas bardzo sympatycznie – już na samym początku zastaliśmy słodki poczęstunek przygotowany specjalnie dla nas. W wyśmienitych humorach od razu zabraliśmy się do prezentacji naszych pokazów. Zainteresowanie wśród uczniów przeszło najśmielsze oczekiwania. Jak w żadnej ze szkół byliśmy zasypywani masą pytań. Dopełnieniem naszej „edukacyjnej misji” były przeprowadzone wykłady dotyczące najważniejszych aspektów energetyki jądrowej. Pobyt w Krokowej został zakończony obiadem, który spożyliśmy w bardzo sympatycznej atmosferze. Całe nasze spotkanie zakończyło się oficjalnymi podziękowaniami ze strony Pani Dyrektor, co było miłym akcentem. Cały pobyt z pewnością zapadnie nam w pamięć na długo. Swoimi przemyśleniami na temat naszych odwiedzin podzieliła się Małgorzata Rzepka, nauczycielka geografii: „Takie akcje mają pozytywny wpływ, ponieważ dzieci mogą poznać zagadnienia dotyczące energetyki jądrowej oraz odnawialnych źródeł energii.  Dzięki temu wiedzą wszystko na temat  ewentualnej budowy elektrowni na terenie naszej gminy. Specyfika takich prezentacji, czyli obrazowość, czy wręcz namacalność, powodują wzmożone zainteresowanie uczniów. wziąć mają możliwość wzięcia czynnego udziału w zajęciach, a nie opierać się na podręcznikowej teorii. Młodzież w rezultacie ma sposobność wyrobienia sobie opinii. Na zasadzie zestawienia plusów i minusów zauważają konieczność takiej budowy. Zaczynają rozumieć, że jako jedni z nielicznych nie posiadamy elektrowni jądrowej, przez co stajemy się uboższym krajem względem innych państw w Europie czy nawet na świecie. Poza tym do konserwatywnych dorosłych najłatwiej dotrzeć przez ich dzieci. Tym samym akcja Atomowy Autobus organizowana przez Fundację Forum Atomowe na pewno wpłynie też na opinie rynku lokalnego, w tym właśnie dorosłych. Mogą oni poprzez doświadczenie swoich dzieci zaznajomić się z poruszanymi zagadnieniami. Biorąc pod uwagę lokalizację naszej szkoły, gdzie wszyscy w okresie letnim żyją z turystyki, mogę stwierdzić, że jest to bez wątpienia trudny temat. Można wysunąć z tego wniosek, że akcje takie jak Państwa, wpływają tylko pozytywnie na opinię ludzi, co w konsekwencji może dać o sobie znać w wszelakiego rodzaju referendach.” – powiedziała po zakończeniu prezentacji naszych pokazów.

Przed godziną 16 byliśmy już gotowi do kolejnej tury prac, tym razem w Wierzchucinie. Odwiedzili nas między innymi Pani Sołtys i radni. Jednak naszymi specjalnymi gośćmi byli najmłodsi – uczniowie szkoły podstawowej, którzy specjalnie dla nas, popołudniu wrócili do placówki, którą opuścili kilka godzin wcześniej. Z zainteresowaniem oglądnęli pokazy dotyczące promieniotwórczości, animację w piramidzie holograficznej oraz pokaz wnętrza elektrowni jądrowej. Kameralna atmosfera spotkania spowodowała, że uśmiech pojawił się nie tylko na twarzach dzieci ale również dorosłych. Na miejscu pojawiła się także szefowa lokalnego punktu informacyjnego PGE, Urszula Doppke. Opowiedziała nam o odbiorze dzisiejszych podwójnych odwiedzin: „Nasz punkt w swoich planach ma wszelakiego rodzaju edukację. Wizyta Atomowego Autobusu w naszej gminie była bardzo oczekiwana. W poprzednim roku chcieliśmy odwiedzić państwa akcję, kiedy byliście w Wejherowie, ale niestety ze względu na koszty przejazdu młodzieży było to dla nas marzenie nieosiągalne. Odwiedziny w tutejszym gimnazjum wzbudzają u nas wielką radość, gdyż uczniowie mogą zapoznać się z pakietem wiedzy, który nie jest objęty gimnazjalnym programem nauczania. Były to dla uczniów po prostu profesjonalne i rozwijające zajęcia z fizyki i chemii. Po południu odwiedziliśmy wieś Wierzchucino, które posiada dwa i pół tysiąca mieszkańców. Spotkanie było otwarte dla mieszkańców gminy. Liczę, że taka rodzinna wizyta będzie wydarzeniem procentującym w wiedzę, którą wszyscy będą mogli się dzielić ze swoimi znajomymi bez względu na pokolenie. Wszystkie pokazy pozwoliły odpowiedzieć, czemu energetyki jądrowej nie trzeba się obawiać. Ponadto udowodniły celowość planowania takich inwestycji. Zależy mi, aby dzień odwiedzin Atomowego Autobusu w naszej okolicy był zaczynem do debaty, dyskusji i poszukiwania informacji w Internecie i materiałach naukowych. Jeśli będziemy więcej rozmawiać o energetyce jądrowej i mieć potrzebę zdobywania wiedzy na temat jak ją spożytkować, wpłynie to na świadomość społeczeństwa, że projekt całej inwestycji jest bezpieczny i może zostać zrealizowany w Polsce.”

Z żalem odjechaliśmy naszym Atomowym Autobusem z Wierzchucina. Po złożeniu prezentacji w pięknej wierzchucińskiej szkole i przeniesieniu jej do atomowego autobusu, wyruszyliśmy w drogę powrotną. Jutro czeka nas spotkanie w Kaszubsko-Pomorskiej Szkole Wyższej w Wejherowie. Już teraz jesteśmy na to gotowi! Bądźcie z nami!

Kolejnego dnia naszej akcji trafiliśmy do Wejherowa, wyjątkowego miasta, gdzie folklor i kaszubska tradycja pozostają ciągle żywe. Miejscem spotkania była tamtejsza Kaszubsko-Pomorska Szkoła Wyższa. W jej salach gościliśmy delegacje okolicznych szkół ponadgimnazjalnych.

Tym razem mogliśmy sobie pozwolić na o wiele dłuższą prezentację, która wyjątkowo nie była ograniczona czasowo przez wymiar godzin lekcyjnych. Zdarzało się, że jedna grupa spędziła u nas półtorej godziny. Jednak zarówno my, jak i uczniowie, byliśmy wyraźnie z tego faktu zadowoleni. Wszyscy goście chcieli poznać tematykę energetyki jądrowej od podszewki, a prowadzący z dużą przyjemnością odpowiadali na wszelkie pytania. Uczniowie odwdzięczyli się za nasze zaangażowanie licznymi podziękowaniami oraz zaproszeniem do grupowego zdjęcia. Na sam koniec machali nam już zza okien na pożegnanie.

Odwiedziny Atomowego Autobusu nie są jedynym przejawem działalności naszej Fundacji na terenie Kaszub. Przy współpracy ze Szkołą, w której dziś byliśmy, realizujemy projekt systematycznej edukacji o energetyce. Na ten temat opowiedział nam Rafał Gierszewski, sekretarz Uczelni: „Jako Kaszubsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Wejherowie, uczelnia z dziesięcioletnim doświadczeniem, bardzo cenimy sobie współpracę z Fundacją Forum Atomowe. Trwa ona już przeszło rok. Jej początek wiąże się z odwiedzinami w ramach drugiej edycji Atomowego Autobusu. Następnie udało się zorganizować nam ważny i potrzebny projekt spotkań ekspertów z Fundacji z uczniami szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z okręgu Kaszub. Uczestniczyło w nich kilkaset młodych osób, które w perspektywie czasu będą nadawały tok myślenia i funkcjonowania społeczeństwa w naszym rejonie. Zyski dla samej Szkoły są oczywiste. Nie mają nic wspólnego z pieniędzmi, lecz misją edukacyjną. Obserwując pracę, jak i talent każdego z przedstawicieli Fundacji, jesteśmy przekonani, że poziom zajęć, które się u nas odbywają, jest na bardzo wysoki. Warto nadmienić, że cotygodniowe seminaria przyciągają rzesze licealistów.”

Jako mieszkaniec Wejherowa Pan Rafał Gierszewski zauważa także potrzebę prowadzenia takich akcji na terenie Kaszub: „W moim przekonaniu takie spotkania informacyjne są niezbędne. Sam biorąc udział w trzech wykładach, doszedłem do wniosku, że są prowadzone w sposób rzetelny, pokazujący plusy i minusy energetyki jądrowej. To ważne by każdy miał szansę nabyć fundamentalną wiedzę na ten temat. Pozwala to na wyrobienie zdania na podstawie faktów, a nie absurdalnych wzmianek. Zwłaszcza, że zajęcia nie mają na celu propagandy, czy przekonywania kogoś do swoich racji, lecz po prostu zakładają edukację. Spotkania organizowane przez Fundację, jak i akcja Atomowy Autobus, to tak naprawdę jedyne możliwości dowiedzenia się o szansach i ewentualnych zagrożeniach powiązanych z energetyką jądrową. Według mnie to jedna z najtańszych i bezpieczniejszych energii. Niestety na jej temat nadal żyją fałszywe demony. Tym samym ludzi trzeba edukować, edukować i jeszcze raz edukować, a działalność Forum Atomowego idealnie wpisuje się w to zapotrzebowanie.”

Po wyruszeniu ze Szkoły odwiedziliśmy teren rozpoczętej, ale przerwanej budowy elektrowni jądrowej w Żarnowcu. Następnie zwiedziliśmy okolice Lubiatowa, gdzie taka budowa może się rozpocząć w najbliższych latach. Spełnieni intelektualnie udaliśmy się w drogę powrotną. Przed nami końcowy dzień naszej akcji, a więc ostatnia szansa, by zostać „świadomym o atomie” w tym roku. Zapraszamy wszystkich chętnych!

MULTIMEDIA
4. edycja, 2014 rok

Zespół: Adrian Bujas, Krzysztof Chudobiński (kierowca), Monika Drabik, Aleksandra Fijałkowska, Jacek Frost, Zuzanna Jarosz, Paweł Kaszowski, Łukasz Koszuk (kierownik projektu), Agnieszka Marmołowska, Małgorzata Osińska, Iwona Pacyniak, Anna Przybyszewska, Teresa Przybyszewska, Kasper Rybak, Wiktor Szymiec, Janusz Zyśk, 

W SKRÓCIE
  • Czwarta edycja Atomowego Autobusu odbyła się w dniach od 8 do 19 września 2014 roku i objęła 10 przystanków w szkołach gimnazjalnych i średnich i miała charakter ogólnopolski.
  • Parterami czwartej edycji projektu byli PGE EJ 1 Sp. z o.o., EDF, Areva, General Electric Hitachi, Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej oraz Państwowe Przedsiębiorstwo Użyteczności Publicznej Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych. Patronat medialny objęli: telewizja FOKUS TV, czasopisma: „Świat Nauki” oraz „Wiedza i Życie”, a także portal naukowiec.org.
TRASA ATOMOWEGO AUTOBUSU
  • 08.09, poniedziałek – Puławy
    Puławski Park Naukowo-Technologiczny
  • 09.09, wtorek – Ostrowiec Świętokrzyski
    Liceum Ogólnokształcące Nr II im. Joachima Chreptowicza
  • 10.09, środa – Częstochowa
    IV Liceum Ogólnokształcące im. H. Sienkiewicza
  • 11.09, czwartek – Kalisz
    III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika
  • 12.09, piątek – Bydgoszcz
    Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 6
  • 15.09, poniedziałek – Lębork
    Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Stefana Żeromskiego
  • 16.09, wtorek – Kłanino
    Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica
  • 17.09, środa – Gniewino
    Samorządowy Zespół Szkół
  • 18.09, czwartek – Elbląg
    IV Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej
  • 19.09, piątek – Tczew
    I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie
RELACJA Z TRASY

Pierwszy dzień na trasie Atomowego Autobusu za nami! Dzisiaj gościł nas Puławski Park Naukowo-Technologiczny, zlokalizowany przy Zakładach Azotowych Puławy. Park został otwarty w 2012 roku i od tamtej pory realizuje swoje założenia jako miejsca współpracy instytucji naukowo-badawczych i nowoczesnych firm produkcyjnych. Bardzo ważnym celem Puławskiego Parku Naukowo-Technologicznego jest także budowanie wizerunku miejsca o walorach edukacyjnych, przyjaznego dzieciom i młodzieży szkolnej. Dlatego PPNT z dużym zaangażowaniem zorganizował spotkanie Atomowego Autobusu z uczniami szkół ponadgimnazjalnych.

Punktualnie o 9:00 rano stawiła się pierwsza grupa szkolna, która rozpoczęła zwiedzanie Mobilnego Laboratorium. W dużym holu Puławskiego Parku Naukowo-Technologicznego zmieściło się jednocześnie około stu uczniów z miejscowych szkół: liceów, techników, szkół zawodowych. Byli zarówno przedstawiciele klas o profilach biologiczno-chemicznych, którzy wypytywali o szczegóły funkcjonowania elektrowni, jak i przyszli kucharze czy cukiernicy, którzy z ogromnym zainteresowaniem oglądali pokazy fizyczne. Wszyscy uczniowie mogli uczestniczyć w seminarium poświęconym bezpieczeństwu elektrowni jądrowych oraz wziąć udział w konkursach na temat wiedzy z zakresu fizyki. Pierwszy dzień minął błyskawicznie i naładował nasze akumulatory na kolejną wizytę w Ostrowcu Świętokrzyskim.

Już przed 8 rano byliśmy w Liceum Ogólnokształcącym nr II im. J. Chreptowicza w Ostrowcu Świętokrzyskim. Zaskoczenie zaspanych jeszcze uczniów na widok Atomowego Autobusu było ogromne – niektórzy zaniemówili z wrażenia, co nas samych przyprawiło o szerokie uśmiechy.

Dzisiaj rozłożenie wystawy poszło nam sprawniej niż poprzedniego dnia i planowo od drugiej godziny lekcyjnej rozpoczęliśmy pokazy. Doskonale zorganizowany plan spotkania (przez dyrektora i nauczycieli z liceum Chreptowicza), pozwolił na sprawne przeprowadzenie całej naszej akcji. Każda klasa o wyznaczonej godzinie przychodziła posłuchać, co mamy do powiedzenia i zaprezentowania. Wystawa cieszyła się dużym zainteresowaniem licealistów, szczególnie uczniów klas biologiczno-chemicznych, którzy jak na razie, pozostają niepokonani w konkursie na wiedzę o fizyce!

Wyjechaliśmy z Ostrowca z satysfakcją dobrze wykonanego zadania i ambitnymi planami powrotu do tego miasta. Mamy nadzieję, że uczniowie tej szkoły zainteresowani tematyką będą nadal pogłębiać swoją wiedzę, do czego aktywnie ich zachęcaliśmy.

Kolejny przystanek: Częstochowa!

Środa. Częstochowa. Ciepły, słoneczny poranek. Nasza wystawa odwiedziła dziś „IV Liceum Ogólnokształcące” z piosenki T Love! Przed szkołą przywitał nas reprezentatywny pomnik patrona Henryka Sienkiewicza. Atomowy Autobus zaparkowaliśmy w cieniu kasztanów i zaczęły się przygotowania do pokazów: rozstawianie sprzętów, układanie wyposażenia, podłączenie urządzeń – pełna mobilizacja!

Od drugiej godziny lekcyjnej trwała przygoda z atomem. Naszymi gośćmi w tej szkole były klasy o profilach ścisłych, ale wystawę odwiedzili również adepci sztuk humanistycznych. Ci pierwsi zadawali dość szczegółowe pytania, czym zaskoczyli nawet wolontariuszy Fundacji. Co się wydarzyło w Czarnobylu i dlaczego tak się stało, czy funkcjonują na świecie reaktor typu czarnobylskiego (RBMK), do czego służy bor w elektrowniach jądrowych to tylko wybrane pytanie uczniów IV LO. Humaniści natomiast byli zainteresowani bardziej teoretyczną wiedzą: czy reaktor może wybuchnąć jak bomba jądrowa. co ma robić ludność cywilna, gdy spadnie na kraj bomba atomowa – pytania nietypowe i zaskakujące, ale ze wszystkim sobie poradziliśmy!

Liceum w Częstochowie odwiedzili również przedstawiciele urzędu miasta, którzy zajmują się edukacją, a byli zaciekawieni naszą inicjatywą. Z zainteresowaniem obejrzeli każde stoisko i wypytali o wszystko, co ich interesowało.

Do zobaczenia w Kaliszu!

„Kalisz – najstarsze miasto w Polsce” – takim hasłem przywitały nas mury miasta.

Liceum, w którym mieliśmy okazję być, mieści się w zabytkowym, niemal muzealnym, budynku. Szerokie, przestrzenne korytarze, sale lekcyjne ze starymi ławkami, ogromnymi tablicami robią naprawdę duże wrażenie. Ponieważ to już czwarte miasto na naszej trasie, trzeba jasno podkreślić, że problemów z rozkładaniem sprzętów nie mamy, więc poradziliśmy sobie ze stoiskami w mig. Tym bardziej, że mieliśmy do dyspozycji sztab pomocników.

Uczniowie oczekiwali pokazów w zniecierpliwieniu, więc o wyznaczonej godzinie zaczęliśmy laboratoryjne show. Przez korytarz pierwszego piętra podczas przerwy przewijały się grupy uczniów, a wolontariusze Fundacji starali się przekrzykiwać szkolny harmider tak, aby każdy mógł usłyszeć jak najwięcej. Uczniowie liceum im. Mikołaja Kopernika z w Kaliszu to niezwykle ambitni i świadomi swojej przyszłości młodzi ludzie. Wielu z nich bardzo rzeczowo rozmawiało z nami na tematy związane z energetyką i budową elektrowni jądrowej w Polsce. Kilka osób dopytywało o szczegółowe kwestie z zakresu fizyki i chętnie podejmowało dyskusję. Znalazło się też kilkoro uczniów, którzy z fizyką czy chemią nie są ściśle związani, a mimo to opowiadali o swoich zainteresowaniach (np. medycyna, biologia, ale także historia czy języki obce) oraz dlaczego chcieliby, aby tego rodzaju projektów było w ich szkole więcej.

Trzeba przyznać, że ich argumentacja była przekonująca – brakuje im informacji, które wykraczałyby poza program nauki w szkole. Oni są nastawieni na zdobywanie wiedzy, która ich interesuje, chcą eksperymentować i widzieć efekty tych doświadczeń, bo w ten sposób nauczą się lepiej. „Po prostu ta wiedza zostanie w naszej pamięci jako obraz i dźwięk, jako kompletna informacja” – mówił uczeń trzeciej klasy.

Spotkanie z kaliskimi licealistami było niezwykle wartościowym doświadczeniem. Mamy nadzieję, że odwiedzimy szkołę w niedalekiej przyszłości. A może kilku zainteresowanych uczniów zasili niebawem szeregi Fundacji?

Pierwszy tydzień Atomowego Autobusu zakończyła wizyta w liceum ogólnokształcącym im. Śniadeckich, które należy do Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr VI w Bydgoszczy. W kompleksie pokaźnych budynków mieści się gimnazjum, liceum ogólnokształcące i szkoła zawodowa, a liceum jest najlepsze w tym mieście. W tym samym budynku przy Staszica znajduje się siedziba Międzynarodowego Gimnazjum Sokrates (Cambrige International School). W związku z tym, że sąsiedzka szkoła jest międzynarodowa, naszą wystawę odwiedzili dziś uczniowie z Hiszpanii, którzy akurat byli w Bydgoszczy na wymianie szkolnej. Pomimo napiętego planu dnia, mogli poświęcić trochę czasu na obejrzenie Mobilnego Laboratorium i krótkie rozmowy z wolontariuszami, a my załapaliśmy się na pokaz zumby, w wykonaniu uczniów tamtejszego liceum, który przygotowali dla swoich gości z zagranicy.

Przystanek w Bydgoszczy zakończył pierwszy tydzień naszego projektu. Część naszego zespołu wraca do domu, by kolejni Wolontariusze mogli dojechać do nas w niedzielę i kontynuować trasę w kolejnym tygodniu. Po niedzieli czeka nas wizyta w Lęborku, Gniewinie, Kłaninie, Elblągu i na koniec w Tczewie.

Atomowy Autobus kieruje się zatem na północ, nad morze.

Bladym świtem (dosłownie!) dojechaliśmy do Lęborka. W szkole pusto. Zjedliśmy pierwsze śniadanie w formie pikniku i zaczęliśmy rozładunek wyposażenia wystawy mobilnej.

I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku mieści się w przepięknym, dużym budynku dawnego liceum niemieckiego. Pokaźny gmach jest siedzibą liceum od 1946 roku. To imponujące, szczególnie, że budynek jest utrzymany w idealnym stanie i ma zachowane elementy zabytkowe, które nadają mu niepowtarzalny klimat.

Szkoła ugościła nas w przestrzennej, widnej auli z widokiem na pobliski skwer. Pogoda dopisywała od rana i wszyscy byliśmy naładowani pozytywną energią. A było nam to potrzebne dzisiaj, bo część zespołu nie była jeszcze przyzwyczajona do porannego wstawania i trochę martwiliśmy się, czy zdążymy ze wszystkim na czas. Ale było idealnie. Wystawa była gotowa jeszcze przed czasem. Równo z dzwonkiem na drugą lekcję rozpoczęły się wystawy. Każdy w swoim żywiole opowiadał uczniom „jak to działa”: jak zachodzi rozszczepienie, z czego możemy wytworzyć prąd. Dziś odwiedzili nas także uczniowie z okolicznego gimnazjum, którzy chętnie zadawali, trudne jak na swój wiek, pytania. Jutro też zmierzymy się z pytaniami uczniów Samorządowego Zespołu Szkół w Gniewinie.

Na dzisiaj w planach było Gniewino i Samorządowy Zespół Szkół – szkoła podstawowa i gimnazjum. Utrzymująca się piękna wrześniowa aura i mocna poranna kawa dały nam tyle energii, aby mieć siłę przez cały dzień aktywnie przebijać się głosem przez tłumy dzieciaków na szkolnym korytarzu. To była pierwsza szkoła na naszym atomowym szlaku, w której wiedzieliśmy, że będziemy rozmawiać z młodzieżą młodszą niż przez cały wyjazd. Zapomnieliśmy jedynie, że przerwy w szkole podstawowej są nieco dłuższe i głośniejsze, ale i tak opuściliśmy Gniewino z uśmiechami na twarzach.

Wystawa była skierowana do gimnazjalistów – spodziewaliśmy się, że młodszych dzieci tematyka pokazów nie zainteresuje, ale było wprost przeciwnie! Uczniowie podstawówki masowo oblegali stoiska podczas przerw, rozmawiając z Wolontariuszami o zawiłościach procesów fizycznych. Przed nami stanęło nie lada wyzwanie, żeby tak młodym ludziom opowiedzieć w interesujący sposób o niełatwych kwestiach związanych z energią jądrową czy promieniowaniem. Mimo to sprostaliśmy temu zadaniu i w dodatku widzieliśmy wyraźne zainteresowanie najmłodszych. Trzeba nadmienić, że jednak największym zainteresowaniem cieszyło się stanowisko z konkursem z nagrodami Przerwy międzylekcyjne stały się targowiskiem o najtrudniejsze pytanie i najcenniejszą nagrodę. Ale było warto – zadowolenie dziecka z wygranej w konkursie, nawet najdrobniejszym, jest bezcenne i bardzo satysfakcjonujące.

Szkoła, w której byliśmy we środę znajduje się w Kłaninie, niewielkiej miejscowości na Pomorzu, niedaleko planowanej lokalizacji elektrowni jądrowej w Żarnowcu. Dzień był wyjątkowo interesujący ze względu na profile klas, które odwiedzały Mobilne Laboratorium. Wśród uczniów znaleźli się kształcący się na techników architektury krajobrazu, żywienia i usług gastronomicznych oraz techników informatyki i hotelarstwa, a także wychowankowie zasadniczej szkoły zawodowej. Interesująca była młodzież z liceum o profilu straży granicznej i policji. Chłopcy i dziewczyny, ubrani w moro, niektórzy w typowy strój policyjny, pytali o skomplikowane metody zabezpieczeń elektrowni jądrowych, systemy alarmowe, możliwości i sposoby ewakuacji w przypadku awarii. Wystawa była dla nich bardzo wartościowa, ze względu na przyszłą pracę zawodową. Mogli dowiedzieć się m.in., jakie zadania czekają ich jako przyszłych funkcjonariuszy straży granicznej, związane na przykład z przemytem materiałów promieniotwórczych i jądrowych. Dlatego zwracaliśmy szczególną uwagę na metody detekcji promieniowania jonizującego i zasady ochrony radiologicznej. Wystawę odwiedzili także wychowankowie gimnazjum salezjańskiego.

I znowu IV liceum ogólnokształcące – tym razem w Elblągu. Szkoła im. Komisji Edukacji Narodowej (dawniej o profilu pedagogicznym, przygotowywała kadrę do przedszkoli i szkół podstawowych w zakresie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, dziś jest typowym liceum ogólnokształcącym z klasami o różnych profilach) w tym roku obchodzi swój 20 jubileusz.

LO udostępniło nam swoją ogromną salę gimnastyczną ze ścianką wspinaczkową, bramkami do różnego rodzaju gier w piłkę, żebyśmy swobodnie mogli urządzić w niej laboratorium z prawdziwego zdarzenia. Duża przestrzeń pozwoliła upłynnić ruch pomiędzy stoiskami z pokazami, co zapobiegło korkom i tłoczeniu się klas. Aczkolwiek stanowisko konkursowe było niezmiennie oblegane przez ambitnych i rozbawionych prostotą pytań uczniów i jak zwykle to bywa nagrody rozeszły się bardzo szybko. Warto wspomnieć, że licealiści tej szkoły byli zachwyceni prezentacjami multimedialnymi i pokazami, które mogli nie tylko zobaczyć, ale także nich uczestniczyć. Nie tylko w tej szkole, ale praktycznie na całej trasie, uczniowie z zainteresowaniem odwiedzali stoisko promieniowania jonizującego naturalnego, gdzie mieli okazję napić się wody z uranowego szkła Ciekawe pokazy z wytwarzania energii także przyciągały uwagę uczniów.

Ostatni dzień Atomowego Autobusu zakończył się w Tczewie, w Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej-Curie. Szkoła przyjęła nas otwartą na oścież bramą i zastępem gotowych do pomocy uczniów, dzięki którym bardzo szybko i sprawnie przenieśliśmy elementy wystawy do szkolnych sal. Koncepcja naszych pokazów uległa tym razem zmianie i zostaliśmy podzieleni na trzy sale – dwie pracownie naukowe i sala ogólnoinformacyjna z konkursem, który jest już nieodłącznym elementem każdego spotkania. Ten piątek był dla licealistów wyjątkowo intensywny, ponieważ oprócz naszego pokazu uczniowie mieli okazję uczestniczyć w seminarium z biologii oraz otrzęsinach, organizowanych dla klas I. Miłym zaskoczeniem było także to, że naszą wystawę odwiedzili także uczniowie z innych szkół – z Tczewa i Gdańska.

Licealiści okazali się dla Wolontariuszy równym partnerem do rozmów o fizyce – chętnie zadawali pytania, brali czynny udział w pokazach i opowiadali o swoich zainteresowaniach. Miłym zaskoczeniem była dziewczyna z klasy humanistycznej, która pogłębiała swoją wiedzę na temat działania reaktorów, czytając specjalistyczne książki naukowe. Rozmowa z nią była czystą przyjemnością i ucztą intelektualną. Konkurs także okazał się pestką. Na pytania konkursowe „Jak nazywa się polska noblistka z fizyki?”, „Od imienia jakiej polskiej uczonej nosi nazwę reaktor badawczy w Świerku pod Warszawą?” czy „Jak miała na imię polska uczona, która wprowadziła termin radioaktywności?” licealiści odpowiadali bez zastanowienia! W końcu Skłodowska to patronka ich szkoły, więc nie mogło ich nic zaskoczyć.

Z łezką w oku żegnaliśmy się dziś z ostatnią szkołę na atomowej trasie. Wracamy do Warszawy i zaczynamy intensywne prace nad koncepcją następnej edycji Atomowego Autobusu. Do zobaczenia za rok!

MULTIMEDIA
5. edycja, 2015 rok

Zespół: Dariusz Aksamit, Adam Berlik, Adrian Bujas, Krzysztof Chudobiński (kierowca), Aleksander Denis, Jacek Frost, Paweł Kaszowski, Łukasz Koszuk (kierownik projektu), Agnieszka Marmołowska, Iwona Pacyniak, Anna Przybyszewska, Piotr Walczak 

W SKRÓCIE
  • W dniach 23 listopada – 4 grudnia 2015 r. Fundacja FORUM ATOMOWE zrealizowała piątą edycję projektu Atomowy Autobus – Mobilne Laboratorium. Tym razem akcja skierowana była do szkół ponadgimnazjalnych, chociaż w niektórych miastach nasze stoisko wystawowe odwiedzali również uczniowie okolicznych szkół gimnazjalnych. Do udziału w projekcie zapraszaliśmy najlepsze szkoły według publikowanych rankingów z wytypowanych wcześniej miast.
  • Parterami piątej edycji projektu było Ministerstwo Gospodarki.
TRASA ATOMOWEGO AUTOBUSU
  • 23.11, poniedziałek – Zamość
    III LO im. Cypriana Kamila Norwida
  • 24.11, wtorek – Tarnobrzeg
    Społeczne LO im. Małego Księcia
  • 25.11, środa – Radom
    III Liceum Ogólnokształcące im. D. Czachowskiego
  • 26.11, czwartek – Sieradz
    I LO im. Kazimierza Jagiellończyka
  • 27.11, piątek – Konin
    II Liceum im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
  • 30.11, poniedziałek – Płock
    LO im. marsz. St. Małachowskiego
  • 01.12, wtorek – Inowrocław
    I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kasprowicza
  • 02.12, środa – Grudziądz
    I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego
  • 03.12, czwartek – Olsztyn
    XII Liceum Ogólnokształcące
  • 04.12, piątek – Łomża
    I Liceum Ogólnokształcące im. T. Kościuszki
MULTIMEDIA
6. edycja, 2015 rok

Zespół:, Dariusz Aksamit, Aleksander Denis, Piotr Gawinek (kierowca), Łukasz Koszuk (kierownik projektu), Agnieszka Marmołowska, Michał Nowak, Przemysław Minkowski, Piotr Walczak

W SKRÓCIE
  • W dniach 14-18 grudnia 2015 r. Fundacja FORUM ATOMOWE zrealizowała szóstą edycję projektu Atomowy Autobus – Mobilne Laboratorium. Tym razem akcja skierowana była do szkół podstawowych, chociaż w niektórych miastach nasze stoisko wystawowe odwiedzali również uczniowie szkół gimnazjalnych.
  • Do udziału w projekcie zaprosiliśmy szkoły podstawowe z województwa pomorskiego, z okolic potencjalnych lokalizacji elektrowni jądrowej.
  • Sponsorem i partnerem szóstej edycji projektu było EDF.
TRASA ATOMOWEGO AUTOBUSU
  • 14.12, poniedziałek – Gnieżdżewo k. Pucka
    Szkoła Podstawowa
  • 15.12, wtorek – Wierzchucino
    Szkoła Podstawowa
  • 16.12, środa – Kostkowo
    Zespół Szkół
  • 17.12, czwartek – Łeba
    Szkołą Podstawowa
  • 18.12, piątek – Lębork
    Szkoła Podstawowa Nr 3
MULTIMEDIA
Zapisz się do naszego Newslettera!

Poinformujemy Cię o nowościach na portalu wiedzy nukleo.pl, bieżącej działalności Fundacji oraz aktualnie realizowanych projektach.

Wymagane:

Możesz zrezygnować z subskrypcji w dowolnym momencie, klikając link w stopce naszych e-maili. Aby uzyskać informacje na temat naszych praktyk w zakresie prywatności, odwiedź stronę internetową .

Back To Top